A mai napon részt vettünk a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) által közösen megrendezett szakmai konferencián, amelynek címe „Kincs, ami nincs!” és témája a súlyos gépjárművezető hiány volt.
A hazai fuvarozási ágazatban működő és élvonalba tartozó vállalatok képviselő között, mi is felkérést kaptunk arra, hogy beszámolót és előadást tartsunk meglátásainkról a szakma kihívásai kapcsán. Úgy gondoljuk, hogy 30 év tapasztalattal és kellő rálátással rendelkezve az iparágra, reális képet tudtunk mutatni a konferencia fő témájaként szolgáló munkaügyi kérdésekkel kapcsolatban.
A vállalatunk részéről felszólaló Simonyai Ambrus (Key Account Manager) prezentációjában bemutatta fő ágazatainkat és aktuális foglalkoztatási számainkat. Az előadás fő témaköre viszont a fuvarozói iparág versenyképességének a növelésére vonatkozó ötletek és javaslatok felsorolása volt, vagyis a megoldás keresés a gépjárművezető hiány orvoslására, és a szakma népszerűsítésére.
A munkaügyi helyzet kapcsán elmondtuk, hogy mi szeretünk a fiatalokkal dolgozni, és biztosítjuk a tapasztalattal nem rendelkező, de már jogosítvánnyal és képesítéssel bíró pályakezdő hivatásos sofőrök betanítását. Lehetőség van vállalatunknál a fiatal sofőröknek gyakorlatot szerezni, garázsmesteri szolgálatunknál a gépkocsik mozgatását és manőverezését elsajátítani, és biztonságos környezetben megtenni az első kilométereket. A már minimális gyakorlattal rendelkezők, tapasztaltabb kollégáink mellett négykezes járatokon, és egyénileg belföldi járatokon tágíthatják szakmabeli ismereteiket. A kollégáink mielőbbi előre lépését azzal is segítjük, hogy például az ADR tanfolyam és további képesítések megszerzésének költéségét átvállaljuk.
A jogosítvány megszerzése egyre magasabb anyagi terhet jelent a pályán elhelyezkedni kívánók számára az oktatási díjak folyamatos emelkedésével. A korábban az OFA Nonprofit Kft. szervezésében támogatott képzéseken résztvevő sofőrök közül, közel 100 fő fiatal pályakezdőt támogattunk és biztosítottunk számukra ösztöndíjat. Célunk és szándékunk, hogy a szakmát választók száma növekedjen, ennek érdekében már hoztunk korábban is áldozatokat, és amint már említettem, jelenleg is foglalkozunk szakmai felkészítéssel és betanítással.
Támogatjuk a kezdeményezést, hogy a Gépjárművezető mint szakma kerüljön elismerésre, ami vonzóbbá teheti azt, a fiatal pályaválasztók számára. Elképzelhetőnek látjuk, hogy a felnőttképzés keretein belül, vagy akár nappali tagozaton megszervezett állam által részben (-és önköltséges), vagy teljes egészében finanszírozott tanfolyamok népszerűsége magasabb lehet a jelenlegi számoknál, és a képzés minősége is magasabb lehet.
Azt reméljük, hogy ennek a konferenciának is köszönhetően nagyobb figyelmet nyernek az ágazat problémái és azon belül az utánpótlás képzés és a fiatal pályakezdők támogatásának kérdése, illetve sok más lehetőség is felmerülhet a fuvarozási ágazat fejlesztése érdekében.
Magyarország jelentős előnyre tehet szert akkor, ha ezen szektor számára biztosítani tudja a fejlődéshez szükséges feltételeket, vagyis a konferencia fő témájaként kitűzött gépkocsivezető hiány megoldását mielőbb megtalálja. Hisszük, hogy a fejlesztésre szánt munkánknak köszönhetően a versenyképességünk és kapacitásunk nagyban növelhető és ez a Magyar nemzetgazdaság szempontjából sem elhagyagolható.
A résztvevők összhangban számoltak be a problémák súlyosságáról, és mindannyian elkötelezettek a megoldás megtalálásában és javaslatokat is megfogalmaztak a két szakmai szervezet kezdeményezésével.
A rendezvényről és a szakmai kezdeményezésről bővebben olvashat a NIT Hungary weboldalán:
Milliárdos adóbevételtől eshet el az államháztartás – súlyos a gépjárművezető-hiány